ITALIANO Questo prodotto è coperto da garanzia Atlantis On-Center della durata di 2 anni. Per maggiori dettagli in merito o per accedere alla documentazione completa in Italiano fare riferimento al sito www.atlantis-land.com. ENGLISH This product is covered by Atlantis 2 years On-Center warranty. For more detailed informations please refer to the web site www.atlantis-land.com. For more detailed instructions on configuring and using the Switch, please refer to the online manual.
ITALIANO 1. Panoramica di Prodotto.....................................................................................10 1.1 Caratteristiche Principali .............................................................................10 1.2 Verifica Iniziale ..........................................................................................11 1.3 Requisiti di sistema ....................................................................................11 1.4 Contenuto della confezione......................
1.10 Mapping a Network Drive .........................................................................48 Mapping a Network Drive in Windows XP ..........................................................48 Mapping a Network Drive in Windows Vista/7....................................................49 APPENDIX A: Troubleshooting................................................................................50 A.1 Using LEDs to Diagnose Problems...............................................................
AVVERTENZE Abbiamo fatto di tutto al fine di evitare che nel testo, nelle immagini e nelle tabelle presenti in questo manuale, nel software e nell'hardware fossero presenti degli errori. Tuttavia, non possiamo garantire che non siano presenti errori e/o omissioni. Infine, non possiamo essere ritenuti responsabili per qualsiasi perdita, danno o incomprensione compiuti direttamente o indirettamente, come risulta dall'utilizzo del manuale, software e/o hardware.
Dichiarazione di Conformità ( ) Con la presente Atlantis SpA dichiara che questo apparato è risultato conforme alla direttiva sulla bassa tensione (2006/95/EC) ed alla Direttiva sulla Comnpatibilità Elettromagnetica (2004/108/EEC) dell’Unione Europea. La dichiarazione di conformità nella sua forma completa è disponibile presso il sito www.atlantisland.com (alla pagina del prodotto) o può essere richiesta a info@atlantis-land.com.
I gommini in gomma/plastica possono danneggiare la superficie con cui sono a contatto. Utilizzare solo i cavi specifici per le applicazioni. Utilizzare le porte indicate senza forzare. Verificare regolarmente che tutti i cavi di connessione non siano danneggiati. In caso lo fossero sostituirli immediatamente. Verificare che nella prese di collegamento non entrino oggetti e/o cavi estranei. Taluni Hard Disk potrebbero non essere compatibili con i controller dell’apparato.
Importanti informazioni riciclaggio/smaltimento di questa apparecchiatura per il corretto Il simbolo qui sotto indicato, riportato sull'apparecchiatura elettronica da Lei acquistata e/o sulla sua confezione, indica che questa apparecchiatura elettronica non potrà essere smaltita come un rifiuto qualunque ma dovrà essere oggetto di raccolta separata.
1 Il distributore non sarà tenuto a ritirare l'apparecchiatura elettronica qualora vi sia un rischio di contaminazione del personale incaricati o qualora risulti evidente che l'apparecchiatura in questione non contiene i suoi componenti essenziali o contiene rifiuti diversi da apparecchiature elettriche e/o elettroniche. NB: le informazioni sopra riportate sono redatte in conformità alla Direttiva 2002/96/CE ed al D. Lgs. 22 luglio 2005, n.
Grazie per aver acquistato DiskMaster G502D. Grazie alla velocità offerta, l’ampia capacità di stoccaggio, la facilità d’uso ed il supporto di numerose applicazioni, DiskMaster rappresenta la soluzione ideale per ogni necessità di immagazzinamento dati. 1. Panoramica di Prodotto 1.
Il bottone USBCopy permette di effettuare con un solo clic un veloce backup dei dati da un dispositivo di archiviazione USB (come un dispositivo USB flash, un lettore schede USB o un disco USB esterno), verso DiskMaster. Apache/PHP/MySQL Con il supporto integrato di Apache/PHP/MySQL, il dispositivo può funzionare come un vero e proprio server WEB ospitando un sito di media complessità.
1.4 Contenuto della confezione Prima di utilizzare il prodotto verificare che la confezione contenga: Un DiskMasterG502D Dual Bay Network Storage Un cavo RJ45 CAT5 Una guida rapida multilingua (Italiano, Inglese) Un CD contenente driver, utilità, software,manuale dell’utente e SmartSync Adattatore AC-DC (12V, 3A) Qualora uno di questi componenti dovesse mancare è obbligatorio contattare immediatamente il rivenditore. Ogni eventuale segnalazione, passati i 7 giorni dall’acquisto, non verrà accolta.
1.6 DiskMaster Applicazione In figura un esempio tipico di applicazione. Il bottone USBCopy permette di effettuare con un solo clic un veloce backup dei dati da un dispositivo di archiviazione USB (come un dispositivo USB flash, un lettore schede USB o un disco USB esterno), verso DiskMaster. I PC possono accedere localmente alle cartelle condivise dal NAS (utilizzando il protocollo SAMBA/CIFS o FTP).
1.7 I LED frontali e le porte posteriori PORTE/Bottoni/LED 1 HDD A Led 2 HDD B Led 3 4 Power LED POWER (ON/OFF) 5 LAN LED 6 USB 1 LED UTILIZZO/INFORMAZIONE Indica, se acceso, la presenza del disco nell’apposito Slot. Se lampeggiante il disco sta trasferendo dati. Indica, se acceso, la presenza del disco nell’apposito Slot. Se lampeggiante il disco sta trasferendo dati. Se illuminato indica che il dispositivo è acceso. Bottone di accensione/spegnimento.
7 USB 2 LED 8 9 10 11 Backup Button Porta USB I Connettore Alimentatore Giga LAN 12 13 Porta USB II Reset 14 Ventola Indica, se acceso, che nella porta USB 2 è collegata una periferica. Bottone per attivare il backup dalle porte USB 1 e 2. Porta USB Numero 1. Connettere l’alimentatore (DC, 12V@3A) a questo jack. Connettere con un cavo UTP allo switch/router o direttamente al PC. Porta USB Numero 2.
HDD A/B (Link) Arancio HDD A/B (ACT/Stat) Blu riconosciuta o non è collegata. Indica, se acceso, la presenza del disco correttamente installato nell’apposito Slot. Se spento il disco non è stato riconosciuto o non è stato inserito. Se spento il disco non è stato riconosciuto, non è stato inserito oppure è guasto. Se lampeggia indica trasferimento dati. Se lampeggia lentamente indica la rocostruzione del RAID 1. Se lampeggia (3 volte veloce, poi 3 volte lenta) indica un errore nel RAID.
1.10 Inserimento dei dischi Seguire le istruzioni seguenti per l’inserimento dell’ Hard Disk nel DiskMaster. Aprire lo sportello anteriore ed estarre i 2 cassetti (schiacciare il bottone per far inclinare la leva di bloccaggio).
1.11 Formattazione degli Hard Disk A questo punto è opportuno procedere alla formatazione del disco (o dei dischi) inserito nell’apparato. Per fare questo è opportuno accedere alla configurazione via Web del Diskmaster. Digitare pertanto l’indirizzo IP nel browser Per conoscere questo indirizzo IP è possibile seguire una delle seguenti 3 metodologie: Se sulla rete non è presente un server DHCP, il DiskMaster si posizionerà sull’IP di default 192.168.1.251.
Utilizzare sysadmin (come nome utente) e atlantis (come password). Cliccare su Login per continuare. Cliccare OK nel caso si desideri una configurazione RAID (devono essere presenti 2 dischi), oppure su Cancel per utilizzare una configurazione a singolo disco.
Il dispositivo supporta le seguenti modalità RAID: RAID 0: Ideale per applicazioni in cui la velocità è il fattore più importante. Questa tipologia di RAID non è ridondante ma si limita a scrivere l’informazione segmentandola su entrambi i dischi (da ciò risulta una grande velocità di lettura). La capacità risultante sarà 2 volte la capacità del disco più piccolo (meglio usare due dischi identici). I dati conservati saranno irrimediabilmente persi laddove anche un solo disco dovesse rompersi.
Cliccare su Format e poi confermare l’operazione rispondendo affermativamente alle finestre seguenti. Verrà mostrata una finestra con un indicatore di avanzamento. La formattazione include il processo di Disk Partition, Disk Formatting e System Build up. Il tempo dipende dalla dimensione dei dischi installati. Terminato il processo verrà mostrata la schermata di sotto. Saranno inoltre disponibili i menù GUI e Server.
Il processo di formattazione può durare anche sino a 60 minuti, durante tale lasso di tempo non fare nulla. Laddove siano presenti 2 dischi (in modalità non RAID) consultare il manuale per maggiori dettagli. La formattazione distruggerà tutti i dati presenti sull’Hard Disk. Accertarsi di aver effettuato il backup dei dati importanti prima di procedere. La formattazione è un processo che potrebbe richiedere diverso tempo.
dipende dalla dimensione dei dischi installati. Terminato il processo, cliccare su OK nella finestra a video, per passare alla schermata di sotto. Saranno inoltre disponibili i menù GUI e Server. Cliccare su System->Hard Disk Management->Hard Disk Configuration per avere accesso ai dettagli del disco. Il sistema mostrerà le 4 partizioni create: /fsys, /data, reserved area e di swap. Verrà mostrato sempre un SOLO disco con la scritta RAID Hard Disk.
1.12 Connessione di rete DiskMaster crea un utente (sysadmin, atlantis) abilitato in tutte le cartelle comuni (se attivate) sia in FTP che Samba. La cartella public viene creata di default. Prima di creare una conessione di rete è opportuno verificare che il servizio File Server (Samba/CIFS). Cliccare su Start in Server->File Server->Status. Per ulteriori dettagli o la configurazione avanzata fare riferimento al manuale completo presente su CD.
Creazione della Connessione Remota in Windows Vista In Windows Vista è possibile creare la connessione di Rete operando come segue: Start->Computer Cliccare su Connetti unità di Rete. Cliccare su Sfoglia, poi selezionare il nome precedentemente attribuito all’apparato (DiskMasterG502D nel caso di default) e poi la cartella public e cliccare su OK. Cliccare su nome utente diverso ed immettere username e password (sysadmin, atlantis). Cliccare su OK.
Creazione della Connessione Remota in Windows 7 In Windows 7 è possibile creare la connessione di Rete operando come segue: Start->Computer Cliccare su Connetti unità di Rete. Cliccare su Sfoglia, poi selezionare il nome precedentemente attribuito all’apparato (DiskMasterG502D nel caso di default) e poi la cartella public e cliccare su OK. Spuntare la voce Riconnetti all’avvio e Connetti con credenziali diverse. Cliccare su Fine.
APPENDICE A: Risoluzione dei problemi e Supporto Questo capitolo illustra come identificare e risolvere eventuali problemi riscontrati con l’utilizzo del dispositivo. A.1 Utilizzare i LED per la diagnosi dei problemi I LEDs sono un utile strumento per individuare eventuali problemi, osservandone lo stato è possibile individuare velocemente dove si verifica un eventuale malfunzionamento. A.1.
2 3 Premendo il pulsante “Reset” presente nel pannello posteriore del prodotto per 5/10 secondi, il DiskMaster riporterà tutte le impostazioni ai valori iniziali. Le configurazioni di Default del DiskMaster sono: Username: sysadmin Password: atlantis Indirizzo IP: Ottenuto via DHCP, (Qualora non sia disponibile in rete un server DHCP l’indirizzo IP sarà 192.168.1.251 e Subnet Mask 255.255.255.0).
Pur potendo pingare il dispositivo, non è possible accedere alla configurazione Web. Steps Azione correttiva 1 Provare da un PC differente. 2 Disattivare tutti i Firewall/Antivirus 3 Se i problemi persistono effettuare un reset dell’apparato. A.
Non riesco, pur avendo 2 dischi, a creare il RAID. Perché? Steps Azione correttiva 1 Tutte le partizioni vanno cancellate. Cancellare con Delete tutte le partizioni esistenti Management->Hard Disk Configuration). La struttura dei dischi deve essere come quella in figura: (Hard Disk A.5 Supporto Offerto Per qualunque altro problema o dubbio sul funzionamento del prodotto, è possibile contattare il servizio di assistenza tecnica Atlantis tramite l’apertura di un ticket online sul portale http://www.
Copyright Statement No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in any form or by any means, whether electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise without the prior writing of the publisher. Windows™ 98SE/2000/ME/XP/VIsta are trademarks of Microsoft® Corp. Pentium is trademark of Intel. All copyright reserved. The Atlantis logo is a registered trademark of Atlantis.
Limited Warranty Our warranties (for hardware and software) do not cover data loss – back up the contents of your drive to a separate storage medium on a regular basis. Also, consequential damages; incidental damages; and costs related to data recovery, removal and installation are not recoverable under our warranties. Safety Information Only qualified personnel should carry out technical work on the device.
Important information for the correct recycle/treatment procedures of this equipment The crossed-out wheeled bin symbol printed on the unit label or unit packaging indicates that this equipment must not be disposed of as unsorted municipal waste but it should be collected separately.
Thank you for purchasing the DiskMaster storage solution. With speed, ease of use, high capacity, and support for numerous applications, DiskMaster is the ideal solution for all of your data storage needs. 1. 1. Product Overview 1.
USBCopy allows to quickly back up data from an USB storage device (USB flash, USB card reader or USB HD) to DiskMaster with just one single touch. Apache/PHP/MySQL With built-in support for Apache/PHP/MySQL, users can can simply point your browser to your DiskMaster’s name (or IP address) to view your website. Doing away with the need to have a computer connected to it, and allowing you to share it with the rest of the users in the office or at home. 1.
1.3 Choosing a place for your DiskMaster When selecting a place to set up your Disk Array, be sure to follow these guidelines: Place on a flat and stable surface capable of supporting at least 5Kg. Place the DiskMaster close enough to a network jack for the Ethernet cable to reach it. Leave at least 10cm of space at the rear of the device for ventilation. Use a grounded wall outlet (uninterruptible online power supply with AVR is recommended.
1.
1.5 The Front LEDs and Rear Ports PORT/Button/LED 1 HDD A LEDs 2 HDD B LEDs 3 Power LED 4 Power Button 5 6 7 8 9 10 11 12 13 LAN LED USB I LED USB II LED Backup Button USB I Port Power DC Jack Gigabit LAN Port USB II Port Reset SW MEANING HDD A indicators. HDD B indicators. Power ON/OFF indicator. Power Button. Press the button and holds for 3 seconds to turn ON or turn OFF. Press the power switch to start/shutdown the DiskMaster.
14 defaults. After the device has turned on (turn on the power and wait 3 minutes), press and hold reset button for 5/10 seconds, then release it to reset it (this is used when you can not login to the DiskMaster, e.g. forgot the password. PWM Cooling FAN. Leave at least 10cm of space at the rear of the device for ventilation. Cool FAN There is a Reset button on the back of DiskMaster which will help return its IP, System ID, System Password and DHCP to their factory default values.
1.7 Default Settings The TCP/IP protocol stack and Ethernet network adapter must be installed. If not, please refer to MS Windows relative manuals. Before you configure this device you need to know the following default settings: Username: sysadmin Password: atlantis IP address: by DHCP, (If a DHCP server isn’t available in the network, the DiskMaster will use 192.168.1.251 and Subnet Mask 255.255.255.0). Server name: DiskMasterG502D DiskMaster saves all settings on formatted Hard Disk.
1.9 Building DiskMaster HDD System If the hard disks are being installed for the first time, you need to initialize the disks before you can use them. Follow the steps described below. To configure your DiskMaster, you will need to use the web browser, enter the IP address and then use the web configuration for further setup. To find out the IP address (if You changed) of your device once it is connected to the network, there are several different ways as described on the following pages.
Insert NAS system CD-Rom in to your computer, and run NasLink. Pressing the Refresh List button. NAS in the same subnet will automatically show up in the Device list. Make sure NAS system has probably connect to the network and search again. You might have to configure your firewall/Antivirus or even temporarily turn it off. If a DHCP server isn’t available in the network, the DiskMaster will use 192.168.1.251 and Subnet Mask 255.255.255.0.
When you first time login DiskMaster or System Disk hasn’t been created, you will be asking if you would like to do RAID configuration. Click Cancel, set HDDs as Normal with 2 distinctive storages. Click OK, set HDDs to RAID mode, RAID 0 or RAID 1.
There are 2 differents RAID mode: RAID 0: RAID 0, known as disk striping, has generally the best performance, but does not offer any redundancy. In this level, data is broken into small units called sectors, and sectors are distributed across all disks in the array. As it does not provide any data protection, if any disk in the array fails then all data in the array is lost. Such stripes allocation allows to enhance I/O performance.
There will two more items, Server and GUI options show in the left side box. At the right side, besides the basic DiskMaster information, there are two messages show the status of File Server (running) and FTP server (stopped). Detail System Disk information can be checked by clicking: System ->Hard disk Management -> Hard Disk Configuration There are 4 partitions in SYSTEM Hard Disk, /fsys, /data, reserved area and swap. When the settings are made, the DiskMaster system starts formatting the disks.
RAID Mode You need to install 2 HDDs to create RAID system on DiskMaster. When you first time login DiskMaster or System Disk hasn’t been created, you will be asking if you would like to do RAID configuration. Tap OK button on last dialogue box, the screen will display raid type selection as the picture below (or System ->Hard disk Management -> Hard Disk Configuration). Choose a proper RAID type you want to create on DiskMaster. RAID 0: Total capacity will be 2 times of the smaller HDD.
There will two more items, Server and GUI options show in the left side box. At the right side, besides the basic DiskMaster information, there are two messages show the status of File Server (running) and FTP server (stopped). Detail System Disk information can be checked by clicking: System ->Hard disk Management -> Hard Disk Configuration There are 4 partitions in SYSTEM Hard Disk, /fsys, /data, reserved area and swap. There is only one disk can be seen on the disk information.
1.10 Mapping a Network Drive Default SAMBA/FTP system account and password Factory Default ID: sysadmin Factory Default PW: atlantis The folder public is created and activated. A File Server supporting SMB/CIFS provides a shared storage on DiskMaster for users attached to the LAN. It is convenient to share all kinds of computer files on the LAN such as documents, sound/audio files, photographs, movies, images, database, etc.
Mapping a Network Drive in Windows Vista/7 Start->Computer Click on Map Network Drive. Follow the setup wizard and fill in the path to your DiskMasterG502D. Alternatively, you can also browse for the shares by clicking on the Browse button and locating the folder that way (choose public folders). Click on different user name and digit username and password (sysadmin, atlantis). Then click OK. Select Reconnect at Logon then click Finish.
APPENDIX A: Troubleshooting This chapter covers potential problems and the corresponding remedies. A.1 Using LEDs to Diagnose Problems The LEDs are useful aides for finding possible problem causes. A.1.1 Power LED The PWR LED on the front panel does not light up. Steps Corrective Action 1 Make sure that the DiskMaster’s power adaptor is connected to the device and plugged in to an appropriate power source. Use only the supplied power adaptor.
3 Password: atlantis IP address: by DHCP, (If a DHCP server isn’t available in the network, the DiskMaster will use 192.168.1.251 and Subnet Mask 255.255.255.0). Server name: DiskMasterG502D It is highly recommended to change the default username and password. Make sure you store the username and password in a save place. A.3 WEB Interface I cannot access the web configurator. Steps Corrective Action 1 Make sure you are using Internet Explorer 7.0 and later versions.
sessions at the same time). 2. FTP Server: Maximum is able to create 32 users accounts, 8 users account connect at the same time, and maximum 16 folders shared by one account). 3. Samba Server: Share Level Access (maximum 16 folders shared by root). What is the protocol of network file sharing system using by DiskMaster? Steps Corrective Action 1 DiskMaster has the built-in Samba Server for file sharing, it is using SMB (Server Message Block) protocol to integrate TCP/IP, NETBUEI and IPX/SPX protocol.
Technical Features Protocols IP, NBNS(“NetBios” Name Server), Microsoft Networks (CIFS/SMB), DHCP Server/Client, SNTP Client, NTP LAN port 1 x RJ45 10/100/1000 Base-T port USB A Port 2*USB V2.
System Requirements for SmartSync Pro Package Contents version:2.0.0.4 or above) to view the web UI Windows 2000, XP, Vista, 7, Server 2003, Server 2008, and Server 2008 R2. Both x86 and x64 versions.
Compatibility List Brand Western Western Western Western Western Seagate Seagate Seagate Hitachi Digital Digital Digital Digital Digital Model WD5000AAKS WD10EADS WD10EARS WD20EADS WD20EARS ST3200820AS HDS722020ALA330 MB 500 1000 1000 2000 2000 500 1000 2000 2000 Hard drive not included. An internal SATA I/II Hard Disk is required to share or store data files. This product may not work with older generation SATA/ I/II drives. For more info please check on the web site (list of Hard Drive tested).
Atlantis SpA Via S. Antonio, 8/10 20020 Lainate (MI) info@atlantis-land.